Doel 1: Marketing skills

22-09-2023

Doel

Marketing skills verbeteren in de richting van het shopper onderzoek.

Acties

  • Wat kan ik nog leren van marketingmanager.
    Bij actie 1 van dit leerdoel ga ik onderzoek doen naar wat shopper onderzoek is. De eerste stap hiervoor is om het boek " Waarom we kopen wat we kopen" - Paco Underhill te lezen. Paco Underhill is een omgevingspsycholoog, auteur en oprichter van een adviesbureau. Hij gaat uit van het basisidee van omgevingspsychologie om manieren te vinden om door de mens gecreëerde omgevingen zodanig te structureren dat ze gunstig zijn voor retail doeleinden. 
  • Gesprek aangaan en/of interview met Eefje (begeleider afstuderen).

    Nadat ik onderzoek heb gedaan, ga ik kijken wat ik en van wie ik nog meer kan leren. Het zal hier gaan om in gesprek te gaan met experts op dit gebied. Ik wil graag het gesprek aangaan met Eefje van Dongen. Met deze informatie, samen met de kennis vanuit het boek, zal ik een infographic maken met leerpunten en punten waar op te letten tijdens het gebruik van deze kennis. Er zal uiteraard ook feedback worden opgevraagd over mijn kijkpunt en of ik de stof goed heb begrepen.

  • Testen.

    Door met de infographic aan de slag te gaan, kan ik testen in de praktijk wat ik geleerd heb en waar er punten zijn om te optimaliseren. Bij deze laatste actie ga ik laten zien wat ik heb geleerd en wat mijn invalshoeken zijn door middel van het te testen. Ik ga deze kennis gebruiken bij het maken van mijn beroepsproduct van mijn scriptie. Hiervoor ga ik POS materiaal maken. Dit is een van de onderdelen van de wetenschap van het winkelen. Hiermee combineer ik beide en kan ik goed testen wat te beste variant gaat zijn. 

Bewijsvoering

Er zal bewijs geleverd gaan worden in de vorm van een mini onderzoeksrapport, interview vragen en gesprek, cursus en het uiteindelijke testmateriaal. Deze laatste vorm zal blijken uit de andere twee acties wat het gaat worden.

Actie 1.1

Plan

Bij de eerste actie van dit leerdoel, wordt er vooral gekeken naar wat weet ik nu van het onderwerp shoppingmarketing af en wat wil en kan ik nog leren. Hiervoor ben ik eerst nagegaan wat ik al weet. Om mijn kennis verder uit te breiden, heb ik verschillende gesprekken gevoerd met Eefje, mijn begeleider en manager bij Oil en Vinegar, en zij heeft het boek van Paco Underhill gegeven. Dit boek gaat over waarom mensen kopen wat ze kopen en de wetenschap hierachter. Hierdoor kon ik meer kennis opdoen over het bewust worden van het onbewuste van de mens en hoe we rondlopen in een winkel. 

Do

Ik heb dit plan uitgevoerd door inderdaad het boek te lezen en te kijken wat mij inspireerde en opviel. De kennis die in dit boek beschreven wordt, is geschreven vanuit Paco Underhill zelf en het onderzoek wat hij heeft gedaan. Wat mij het meeste opviel is psychologie achter een shopper. Echt ontzettend interessant.

Om deze kennis te bundelen en te kijken wat ik er vervolgens mee kon doen, heb ik notities gemaakt en stukken opgeschreven tijdens het lezen. Hierdoor kon ik goed kijken welke soort samenvatting hier uit gekomen is voor mij zelf en welke punten ik het meest interessant vond en kan gebruiken voor een toepassing. 

Check / Act

Wat ik heel interessant vond is het feit dat ik nu echt anders kijk naar mensen in een winkel en hoe ze spullen kopen en oppakken. Ook kijken naar mezelf en hoe ik me gedraag in een winkel, heb ik bewuster door. Het psychische wat een mens echt onbewust doet, is heel gek om door te hebben.

Met deze kennis kan ik niet alleen persoonlijk anders naar de stof kijken, maar ook op basis van marketing gebied. Door deze kennis nu te bezitten, kan ik anders kijken naar hoe een consument de winkel binnenkomt en zich beweegt in een ruimte. Dit heeft betrekking op waar spullen staan, hoeveel spullen er staan, kleuren, geuren, muziek en advertenties. Op het moment dat deze op een verkeerde plek staan voor de consument die de winkel binnenkomt, mis je een groot deel van interactie en uiteindelijk omzet.

Ik heb onwijs veel geleerd van het boek en ben heel benieuwd en geïnteresseerd in wat ik verder met deze kennis nog kan doen en wat ik in een gesprek met Eefje nog meer kan toevoegen. 

Actie 1.2

Plan

Naar aanleiding van de vorige actie, ben ik er benieuwd of ik de stof van het boek goed heb begrepen. Verder wil ik graag weten hoe ik de stof kan toepassen. Wat beter dan met een expert op dit gebied in gesprek gaan en kijken wat ik nog kan leren. Het plan voor deze actie is om een interview te voeren met Eefje en te kijken of ik heb begrepen wat er in het boek staat. Verder is het doel om informatie uit te wisselen en te kijken wat ik hier nog van kan leren.

Naar aanleiding van dit gesprek en natuurlijk de stof uit het boek, ga ik een infographic maken. Hierdoor kan ik op een compacte manier omschrijven wat ik heb geleerd en duidelijk overbrengen waar andere mensen eventueel op moeten letten. Deze infographic is voor mijzelf een leerpunt om alles goed samen te vatten, maar kan ook voor in het bedrijfsleven. Door een flow te volgen kan er gekeken worden naar wat er nog kan worden aangepast. Ook voor mensen die hier geen verstand van hebben of graag meer hierover willen weten, kan er aan de hand van deze infographic uitleg gegeven worden over hoe het werkt en waar er eventueel rekening mee gehouden kan worden. 

Do

Het gesprek met Eefje is gevoerd op maandag 4 december. Ik heb hiervoor een samenvatting gemaakt van het boek zelf en vragen opgeschreven waar ik graag nog meer over wil weten. Ik heb voor mijzelf ook geprobeerd al een opzet te maken van een infographic zodat ik voor mijzelf goed kon kijken of ik alle kennis die ik wilde weten en bezitten ook al had. Hierdoor kon ik met Eefje bespreken of ik op de goede richting zat.

Aan de hand van beide documenten, heb ik een infographic gemaakt. Ik heb deze opgebouwd uit de flow hoe iemand naar een winkel gaat en weer terug thuis komt. De stukjes die je ondertussen doet en hoe je winkelt heb ik rondom deze 'weg' omschreven. Ik denk dat deze gegevens zo op een makkelijke en logische manier worden omschreven. 

Check / Act

Ik heb onwijs veel geleerd van het gesprek met Eefje. De combinatie van dit doel en het doel hiervoor heeft mij zeker een bom van nieuwe informatie gegeven. Ik vind het fijn dat ik het goed heb kunnen weergeven op een 'simpele' en logische manier. Hier heb ik zelf veel aan en kan ik zelf ook goed inzien wat ik er dus van heb geleerd. 

Actie 1.3

Plan

Nu ik nieuwe informatie tot me heb genomen is het tijd om te kijken of ik dit kan toepassen in de praktijk. Het plan is om deze informatie te combineren met mijn beroepsproduct wat ik ga maken. Alle gegevens die uit mijn scriptie zijn gekomen, hebben er toe geleid dat er POS materiaal gemaakt moet worden. Door het schap van de EVOO opnieuw in te delen en hier goede signings bij te zetten, heeft een klant het gemakkelijker en is er kans op meer verkoop.

Het plan is dus het combineren van mijn kennis met de uiteindelijke signings zelf.

Do

Dit heb ik gedaan door middel van kijken naar het KISS principe en het AIDA model. Het gaat om het beslissingsproces tijdens het kopen van de consument. Wat heeft de consument in dit stadium nog nodig aan informatie om uiteindelijk tot koop over te gaan? Op welke plek en wanneer willen ze deze informatie krijgen?

Het boek heeft hier veel over uitgelegd, ik heb het hier met Eefje over gehad en ik ga dit nu toepassen in de (hopelijk) praktijk. Ik heb gekeken naar het schap nu, dit schap opnieuw ingedeeld en de signing bovenaan het schap veranderd/toegevoegd. Duidelijkere verwijzing gemaakt naar het feit dat je kan proeven en een medewerker hierbij kan helpen. En nieuwe ideeën voor signing bij de betreffende EVOO gemaakt. 

Check / Act

Het is jammer dat ik deze signing niet kon testen in de praktijk, waardoor ik ook geen data heb.

De volledige onderbouwing en reden voor dit product, staat in mijn scriptie. Ik ben blij dat ik mijn kennis en hetgeen wat ik bij dit doel heb geleerd zo kon combineren met mijn beroepsproduct. Nu heb ik echt het idee dat ik het goed heb getest en heb gecombineerd en zo mijn eigen kennis en kunnen neer te zetten op papier in de vorm van een aanbeveling en product. 

Luca Serrarens - Persoonlijke Website
Alle rechten voorbehouden 2023
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin