Doel 2: Verder studeren

Doel
Ik wil nog verder studeren zodanig dat mijn kennis verder wordt uitgebreid en ik beter weet wat ik wil gaan doen.
Acties
- Uitzoeken welke master ik wil gaan volgen en dus welke richting. Om verder te studeren, zal ik eerst een keuze moeten maken welke master ik dan wil gaan doen. Dit betekent dat ik dit moet uitzoeken door middel van onder andere open dagen wat mij interessant lijkt.
- Gesprekken met mensen in werkveld dat mij interessant lijkt. Om duidelijk voor mezelf te krijgen of ik bepaalde richtingen echt leuk vind, is het een optie om gesprekken aan te gaan met deze mensen. Hierdoor kan ik voor mezelf duidelijk maken wat de beroepskeuzes zijn naar aanleiding van een verdieping van de stof. En uiteindelijk of ik deze leuk vind.
- Zelfreflectie. Wat wil ik? De vraag wat ik wil in het algemeen is iets waar ik erg mee zit. Dit hoeft niet alleen op basis van carrière te zijn, maar meer in het algemeen. Boeken lezen, reflecteren, doen.
Door deze acties te voldoen, wordt het leerdoel gerealiseerd. Door bezig te zijn met mijn eigen ontwikkeling en keuzes te maken die gaan bepalen welke richting ik later op ga, leer ik wat ik later wil gaan doen.
Bewijsvoering
Actie 2 spreekt voor zich, interviews. Hiervoor zal ik gesprekken aan gaan en waar nodig feedback ophalen. Voor actie 1 is het onderzoek aan mijzelf besteed. Ik zal eerst op zoek moeten gaan welke keuzes er zijn en kijken of hier opendagen voor zijn waar ik naartoe kan gaan. Voor de derde actie geldt eigenlijk vooral inzien en lezen wat ik zelf wil. Dit is een enorm persoonlijk proces en dat zal ik zelf door moeten gaan. Het bewijs hiervoor zullen onder andere boeken en podcasts zijn.
Actie 2.1
Plan
Ik wil graag een master doen en hiervoor is redelijk wat uitzoekwerk nodig. Omdat ik eigenlijk nog niet heel goed weet wat ik wil gaan doen, is dit een heuze zoektocht. Op basis van wat ik heb geleerd bij mijn afstudeerstage bij bol.com, heb ik wel de keuze gemaakt dat ik duurzaamheid zeker interessant vind en hier verder mee wil. Dit wel in een bepaalde context, dus in combinatie met marketing of economie of ander management.
Voor een master op een universiteit moet er eerst een premaster gedaan worden. Ik kwam hier pas redelijk laat achter. Daarnaast zijn er redelijk wat verschillen tussen verschillende universiteiten en zijn er niet veel masters die een link hebben met sustainability.
Do
Het plan was om ook opendagen te bezoeken, zodat ik in gesprek kon gaan over de masters en duidelijk kon krijgen hoe en wat. Dit is helaas nog niet gelukt, maar staat nog steeds op de planning. Op 9 maart is er namelijk een open dag waar ik naartoe ga. Dit kan uiteraard niet meer meegaan in de planning voor het afstuderen. Daarom heb ik er voor gekozen om voor dit stuk zelf op onderzoek uit te gaan.
Ik heb al veel masters en universiteiten gezien. Niet alles spreekt me aan en er zijn maar weinig opties met een link naar sustainability. Daarnaast heb ik zelf ook een eisen lijstje en wil ik niet weg vanuit Breda.
Ook zijn er toelatingseisen die verschillen per school en master. Zo zijn er premaster gespecialiseerd in de richting van een aantal masters, zoals bij Radboud Universiteit in Nijmegen. In Rotterdam is het het geval dat er maar 1 premaster is, en die moet je behaald hebben. Hier krijg je ook geen papier van als deze behaald is, maar zonder kun je geen master starten.
Wat ik raar vind en totaal niet over gesproken wordt tijdens een hbo studie, is de keuze om uberhaupt een master te gaan doen. Naast deze keuze moet er heel wat gedaan worden en uitgezocht worden. Zo kwam ik er namelijk achter dat bij masters wordt gekeken naar het gemiddelde cijfer van de hbo studie. Met een bepaald gemiddelde wordt je gelijk toegelaten en met een andere gemiddelde moet je een toets halen, motivatiebrief opsturen en dan nog kan er gekozen worden dat jij de presmaster niet mag doen.
Ik heb nu twee masters op het oog, namelijk Business Administration met in het tweede semester een verdiepende keuze op Sustainable Marketing in Nijmegen aan de Radboud Universiteit. Daarnaast Global Business & Sustainability in Rotterdam aan de Erasmus Universiteit. Beide met een link naar duurzaamheid maar binnen marketing. Beide zijn ook 1 jarige masters, met strenge eisen.
Check --> Act
Ik heb bij deze actie niet echt een check en act. Het blijft mijn eigen keuze en ik wilde deze actie graag checken door middel van een open dag.
Ik ben degene die de keuze moet gaan maken wat ik wil gaan doen. Hierbij kan ik advies vragen en feedback vragen, maar ik kan er nog steeds voor kiezen om daar niets mee te doen omdat ik het er niet mee eens ben. Ik hoop tijdens de open dag met studenten in gesprek te kunnen gaan en gesprek te voeren over wat de master inhoudt, of ze blij zijn met hun keuze voor de master, of ze iets anders zouden doen dan wat er gedaan wordt, en of ze de master zouden aanbevelen.
Actie 2.2
Plan
Ik heb voor deze actie gekozen om mijn leerdoel over dat ik beter wil weten wat ik wil gaan doen te onderbouwen. Door gesprekken te voeren in het werkveld dat mij interessant lijkt, krijg je een beeld van hoe het daar werkt. Daarnaast studeer ik nu af in dat werkveld en kan ik al een klein stukje proeven van hoe het er aan toe kan gaan.
Daarnaast heb je naar aanleiding van het volgen van een master een verdieping in een werkveld waar je interesses liggen. Ik wil graag gesprekken voeren met collega's en met mensen die een master hebben gevolgd. Daarnaast vraag ik advies en tips aan mijn vrienden en familie. Deze mensen staan het dichts bij mij en kunnen soms meer en beter inschatten hoe ik ben als een persoon en hoe ik keuzes maak.
Do
Ik heb gesprekken gevoerd met mijn nichten en neven. Zij hebben ook dit traject doorlopen en weten hoe moeilijk keuzes maken kan zijn. Daarnaast heb ik gesprekken gevoerd bij bol.com met collega's en vrienden. Ik kan hier heel uitgebreid vertellen wat er is verteld, maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik mijn eigen keuzes moeten maken. Een master doen is lastig, en kan heel moeilijk zijn. Ik wil die stap nemen en er voor gaan. Hiervoor moet ik duidelijk hebben welke richting qua keuzes ik dan op wil om ook een keuze te maken in welke master ik wil gaan kiezen.
Zoeken en kijken op welke plaats ik persoonlijk sta en waar ik behoeften aan hebt, loopt nu tegelijkertijd met de keuze wat ik later wil gaan doen. Die keuze is daarom erg lastig.
Check --> Act
De gesprekken die ik heb gevoerd zijn eigenlijk de do, check en act ineen. Een gesprek is al snel een check op wat je wilt gaan doen. Door deze gesprekken te voeren heb ik gelijk feedback gekregen. Scherpe opmerkingen hebben mij aan het denken gezet. Zoals waarom wil je dan nu de richting in van duurzaamheid? Waarom vind je dit zo interessant? Als je die master zou doen, wat wil je dan later doen?
Door het terug lezen van de MBTI test die we in jaar twee hebben gedaan, is het voor mij nogmaals duidelijk dat ik als persoon hier lastiger in kan staan om keuzes te maken over mijn toekomst dan een ander persoon. Dit blijft een leerproces en hier zal ik handvaten in moeten gaan zoeken zodat ik voor mijzelf wel een keuze kan gaan maken.
Nogmaals zoals gezegd bij actie 1, wil ik graag nog gesprekken voeren met mensen die daadwerkelijk deze masters hebben gevolgd. Hierdoor krijg ik een idee van de master en de stof die wordt geleerd en kan ik een keuze maken. Dit samen met de feedback, gesprekken en mijn eigen keuze hoop ik fijn en goed te kunnen aan een master in september.
Actie 2.3
Plan
Ik heb voor deze actie gekozen om mijn leerdoel te onderbouwen, omdat zelfreflectie echt een groot topic is. Door middel van dit elke keer te doen na dat je feedback ontvangt of na te gaan wat je eigenlijk wilt, leer je ontzettend veel over jezelf. Zeker in een periode waarin ik niet echt weet wat ik wil gaan doen, maar wel een keuze moet maken wat te doen. Zoals gezegd in actie 2, ben ik iemand die moeilijk keuzes kan maken en hier iets langer over kan doen dan een ander. Ik vind daarom dat een keuze ook goed onderbouwd moet zijn en moet komen vanuit een punt van interesse.
De bedoeling bij deze actie is om naast de gesprekken die gevoerd zijn ook op onderzoek uit te gaan naar wat ik zelf wil. Daarom ga ik boeken elzen en podcasts luisteren, om hier uiteindelijk mijn eigen oordeel aan te geven.
Do
Ik heb een aantal boeken gelezen en uitgezocht hoe een student/persoon die begin 20 is, keuzes moet/kan maken. Daarnaast heb ik ook naar een podcast geluisterd en hier een eigen reflectie van gemaakt.
De boeken die ik heb gelezen zijn Why has nobody told me this before? - Dr. Julie Smith en The mountain is you - Brianna Wiest. En de podcast die ik heb geluisterd De Podcast Psycholoog. Ik heb deze bijna allemaal geluisterd, meer omdat ik het interessant vond en niet perse om de onderwerpen die linken aan deze actie.
Ik ben er achter gekomen dat hetgeen wat mij dwars zit om keuzes te maken veel te maken heeft met heel veel nadenken en bepaalde dingen doorbreken. Ik heb veel geleerd van deze boeken en ben zeker van plan om ze nog zo vaak te lezen als nodig is. Daarnaast zou ik graag de boeken A Gentle Reminder - Bianca Sparacino, 101 Essays that will change the way you think - Brianna Wiest en The body keeps the score (brain, mind, and body in the healing of trauma) - Bessel van der Kolk ook willen lezen.
Ik vind lezen leuk en interessant en hierdoor sla ik beter dingen op. Door notities te maken in de boeken zelf en eruit te halen wat ik kan doen, ben ik bewust bezig met hoe ik 'leef' in het algemeen.
"If you always do what you always did,
you will always get what you always got"
Ik heb helaas een aantal foto's aan een vriendin moeten vragen. Ik ben met The mountain is you begonnen in Denemarken. Dit is dan ook het boek van een vriendin van mij. Ik zou dit super graag ook zelf willen hebben. Zo ook de afbeeldingen van het boek The body keeps the score is niet van mij zelf.
Check --> Act
Naast dat ik een persoonlijk reflectie heb gemaakt, waar ik eigenlijk nog steeds mee bezig ben, heb ik hierover ook gesprekken gehad met vrienden. Een reflectie op dit gebied is niet te stoppen in een aantal maanden, dit is doorlopend. Ik heb daarom er ook voor gekozen om mijn zelfreflectie en het nu al doorlopende proces, hier verder niet te delen. Ik vind dit te persoonlijk en om half werk te leveren, ben ik niet voor. Ik ben nog niet klaar met dit proces en ik wil later kunnen terugkijken en zeggen dit heb ik gedaan.
Daarnaast vind ik wel
dat er vanuit school soms redelijk gepusht wordt met keuzes maken en leerdoelen
opstellen. Dit is zeker een goed begin om studenten keuzes te laten maken en
zorgen dat er over nagedacht wordt. Wel is het zo, dat je niet iemand kunt
forceren opeens een keuze te gaan maken met welke richting er gekozen moet gaan
worden in wat te doen in de toekomst. Je kunt niet iemand die begin 20 is
forceren een keuze te maken over wat die persoon in de toekomst gaat doen. Voor
de een is die keuze makkelijker te maken dan voor de ander.