Doel 2: Storytelling

Doel
Commerciële skills verbeteren in de vorm
van storytelling.
Acties
- Onderzoek doen in de richting van
storytelling
Bij actie 1 van dit leerdoel is het de bedoeling dat ik mijn kennis op het gebied van storytelling ga verbreden. Ik heb al wat gedaan richting dit vakgebied, maar ik weet zeker nog niet genoeg. Door middel van het volgen van TED talks van verschillende mensen (zie welke bij actie 1 zelf) ga ik opmaken welke basis stukken er zijn om een goede story te kunnen vertalen naar de klant toe. Hiervan zal ik een infographic maken. - Testen van kennis
Nadat ik onderzoek heb gedaan naar wat storytelling is en wat de basis hiervan is, wil ik graag mijn kennis testen. Dit wil ik graag doen door te kijken of de mensen in dit vakgebied mijn infographic snappen en er gebruik van kunnen maken. Ik wil dit dus testen bij beginnende werknemers die net gestart zijn in dit vakgebied. - Data checken
Nu ik kennis heb vanuit TED talks, gesprekken en een eigen gemaakte infographic, heb ik in de vorige actie ook mijn kennis getest. Bij deze laatste actie was het de bedoeling dat ik data ging checken van hetgeen wat ik heb gemaakt. Kijken hoe dit aanslaat bij de klant van Oil en Vinegar en kijken waar mijn verbeterpunten zitten in de vorm van testfases. Doordat dit niet kon, heb ik een hypothetische versie gemaakt. Bij Oil en Vinegar is het van belang dat er een duidelijk verhaal is over wie Oil en Vinegar is en dat dat voor iedereen duidelijk is.
Bewijsvoering
Bewijs zal in de vorm van certificaat, meerdere trails and errors van voorbeelden en uiteindelijke data zijn. Ook hiervoor zal tussendoor feedback worden opgevraagd en worden verwerkt in de volgende versie.
Actie 2.1
Plan
Het plan bij deze actie was om vooral goed te luisteren naar mensen in het vakgebied. Er zijn ontzettend veel video's van sprekers te vinden over dit onderwerp. Er is een dunne lijn tussen branding en storytelling die vaak door elkaar wordt gehaald. Mijn vragen waren vooral: Wat is nu echt storytelling? Aan wat moet jouw story voldoen? Op welke manier breng je dit over? Hoe kun je dit vertalen naar een bedrijf? Is de story die je verteld op jouw website hetzelfde als in de producten? Welke onderdelen behoren allemaal tot de story van jouw bedrijf?
De bedoeling is om het liefste al deze vragen te kunnen beantwoorden en onderzoek te doen door middel van het luisteren naar verschillende sprekers. Om vervolgens op basis van al deze info een infographic te maken, om een soort stappenplan duidelijk te hebben. Dit is handig voor mij persoonlijk om van te leren en om te kijken of ik alles heb begrepen, maar ook voor in de toekomst in het bedrijfsleven zelf.
Do
Ik heb uiteindelijk 10 TED talks geluisterd. Waarvan ik er zelf 5 het interessantst vond. Deze gaan namelijk terug naar de basis en bespreken met verschillende invalshoeken dezelfde stof. Vanuit het theater, vanuit de science, vanuit mensenkennis en vanuit het bedrijfsleven. Ik heb van al deze TED talks een samenvatting gemaakt en gehighlight wat ik het interessants vond en wat ik er mee zou kunnen doen. Vervolgens heb ik gekeken naar overeenkomsten en deze geprobeerd in een infographic te zetten. Hierdoor ontstaat er een soort stappenplan waar je op moet letten als je jouw story wilt vertellen. Dit maakt niet uit of dit van jezelf is of juist vanuit een bedrijf.
Check / Act
Ik heb heel veel geleerd van wat storytelling nu echt inhoudt. Ik ben altijd een beetje sceptisch over TED talks en vind ze soms enorm saai. Deze 5 talks waren echt onwijs interessant en kan je op elk vlak gebruiken. Deze actie heeft mij laten inzien dat storytelling eigenlijk niet heel complex is, zolang je maar aan 3 vaste punten vasthoudt. Daarnaast vind ik het fijn om op een logische manier dit proces vast te leggen. Hierdoor kan ik ook op een andere manier laten zien wat ik heb geleerd en duidelijk uitleggen hoe gebruik te maken van storytelling.
Actie 2.2
Plan
Het plan is om mijn infographic te delen met mensen die net zijn begonnen met werken in dit vakgebied. Dus echt werknemers die bezig zijn met storytelling. Dan gaan kijken of zij snappen wat er in mijn infographic staat en of ze dit stappenplan zouden kunnen volgen. Daarnaast zou het top zijn als deze mensen zouden kunnen aangeven of ze het ook zouden aanraden om deze infographic te gebruiken of juist toe te voegen aan hun bezigheden om het makkelijker uit te leggen.
Do
Ik ben met mijn eerste versie van mijn infographic langs gegaan bij mensen die net begonnen zijn met werken en die verstand hebben van storytelling. Een aantal werken veel met storytelling en andere hebben er al eens meegewerkt. Ik heb deze mensen dezelfde 5 vragen gesteld, namelijk: Wat is storytelling voor jou? Als je deze infographic ziet, is deze duidelijk? Zou jij met dit stappenplan kunnen werken? Zou je deze infographic aanraden aan medecollega's? Wat zou jij veranderen of toevoegen?
Op basis van deze vragen, kan ik checken of ik storytelling begrijp en of ik dit goed heb samengevat in dit format. Daarnaast kan ik nagaan of het iets is wat andere gebruiken tijdens het werken of juist om andere mensen uit te leggen waar op te letten. Daarnaast kan ik checken of ik op de goede weg zit met mijn infographic zelf of dat ik nog moet aanpassen.
Ik heb uiteindelijk naar aanleiding van deze gesprekken, een nieuwe versie gemaakt van mijn infographic. Hier staat het net even wat duidelijker op en wordt er vooral richting het uitlegpunt geschreven.
Check / Act
Ik vond het leuk om met mensen in gesprek te gaan die met deze stof werken en te horen wat voor tips en tricks zij nog hebben. Daarnaast is gebleken dat een infographic vooral handig is om aan mensen uit te leggen waar op te letten. Hierdoor wordt er op een relatief simpele manier uitgelegd waarom er zo een story is tot stand gekomen. Het helpt daarnaast, in dit geval, ook de werknemers van Oil en Vinegar om duidelijk de story van Oil en Vinegar te vertellen. Hierdoor kan ook in de winkels iedereen hetzelfde verhaal vertellen met dezelfde basis en onderbouwing.
Actie 2.3
Plan
Het plan van deze actie was om mijn kennis te testen door middel van het maken van een nieuwsbrief en hier data van te checken. Ik heb gekozen om de titel toch hetzelfde te laten en te vernoemen wat het originele idee was. Ik kon helaas geen gebruik maken van het account en systeem om een nieuwbrief te maken voor Oil en Vinegar.
Ik heb er daarom voor gekozen om op hypothetische wijze toch te kijken of ik een voorbeeld kan maken om de story van Oil en Vinegar anders of beter over te brengen. Ik trek hier ook een beetje kennis van mijn scriptie bij. Ik ga daarom op basis van een affiche dat Oil en Vinegar heeft met haar visie, een zelfde soort maken maar dan voor de story van Oil en Vinegar. Dit kunnen ze toevoegen aan de nieuwsbrief, gebruiken voor in de app en meenemen in de winkels voor de medewerkers en klanten.
Do
Door middel van schetsen en ideeën uitschrijven, ben ik gekomen tot een aantal pagina's over Oil en Vinegar. Dit kan of gebruikt worden in de app en nieuwsbrief waarin wordt uitgelegd dit zijn wij en hier staan wij voor. Het kan ook worden gebruikt als basis kennis om op verder te bouwen. Dat het verhaal duidelijk is, maar ook duidelijk wordt hoe er tot daar is gekomen en waarom het product een oplossing is voor het probleem van de klant.
Door dit duidelijker te communiceren en een klant hier uitleg over te geven, wordt er vanzelf meer interesse gevormd en komt er een band met het merk. Hierdoor creëer je loyaliteit.

Check / Act
Ik vind dat het affiche best duidelijk is geworden. Ik vond het wel lastig om in een paar zinnen op te schrijven wat de story van Oil en Vinegar inhoudt. Ik denk dat dit een mooi begin is om voor Oil en Vinegar zelf weer mee verder te gaan. Ik had achteraf gezien denk ik er wel iets meer mee kunnen doen. Het is erg lastig om daar op te bouwen als zoiets er momenteel nog niet is. Er moet in dit geval dus echt begonnen worden bij het begin. En dat is duidelijk hebben wie ze zijn en wat ze doen.