Doel 3: Commerciële skills

28-10-2022

Doel 3

(Online) Commerciële skills verbeteren zodanig dat ik mee kan in het bedrijfsleven.

Acties

  • Zelfstandig campagnes uitzetten: RuilSint/Christmas Swap. Ik heb de mogelijkheid gehad om projecten op te pakken binnen het team van bol.com. Een van de campagnes/projecten die ik zelfstandig heb uitgezet is de RuilSint en de Christmas Swap. Beide waren uitgezet met in het achterhoofd duurzaamheid en speelgoed/spullen die we thuis hebben in overvloed en niet meer gebruiken. Met de Sinterklaas is er een ruilactie opgezet van twee weken om speelgoed te ruilen/verkopen onder de werknemers van bol.com.
  • Duurzaamheidscursussen. Op het platform van bol.com worden cursussen en webinars aangeboden voor de werkenemers van bol.com. Op Studybol heb ik daarom de duurzaamheidscursussen gevolgd die worden aangeboden. Dit onder andere om beter te begrijpen hoe het er aan toegaat intern en waar ik eventueel mee zou kunnen helpen. Daarnaast om duidelijk te begrijpen wat een groot topic dit is en kennis op te doen voor in de toekomst. Van een groot bedrijf kan je veel leren en de opties om iets te leren en te volgen, heb ik gebruik van gemaakt.
  • Cursussen marketing en sales.

Door deze acties te voldoen, wordt het leerdoel gerealiseerd. Door bezig te zijn met mijn eigen ontwikkeling op commercieel gebied en cursussen te volgen waar ik later nog mee wat kan doen, kan ik nu heel veel leren. Door daarnaast eigen projecten op te zetten, kan kijken of ik dit kan en waar ik allemaal rekening mee moet houden zonder dat ik hier hulp bij krijg. 

Bewijsvoering

Van de campagnes zijn foto's gemaakt en posts geplaatst. Hierop zijn reacties gekomen op Workplace en op de werkvloer zelf. Betreft de cursussen kan er een certificaat behaald worden of een 'vinkje' als de cursus voldaan en behaald is. 

Actie 3.1

Plan

Als eerste actie van dit leerdoel om mijn commerciële skills te verbeteren, heb ik gekozen voor een project wat ik zelfstandig heb uitgezet. Het gaat hier om de RuilSint. Dit is een intern duurzaam initiatief om speelgoed wat thuis ligt bij medewerkers, wat niet meer wordt gebruikt, te ruilen op kantoor met 'nieuw' speelgoed. Met andere woorden om ervoor te zorgen dat er niet te veel nieuw speelgoed gekocht wordt, wat vaak toch overtollig bestaat uit plastic of boeken, en dit geruild kan worden. Zo hoeven werknemers geen nieuwe cadeaus te kopen in een tijd waar alles veel duurder wordt en wordt er opgelet om tweedehands te 'winkelen'. Dit twee weken voor Sinterklaas en het liefst nog met Black Friday samen. Een extra knipoog en stof om na te denken over het consumeren van de klant en het constant nieuwe spullen kopen.

Twee jaar geleden was het de bedoeling dat dit ook werd gedaan, corona gooide toen roet in het eten en kon dus niet meer op kantoor worden uitgevoerd. Het idee is om het nu wel op kantoor te doen en er iets leuks van te maken.

Ik moet hiervoor best veel regelen. Met wie moet ik wat regelen? Mag het überhaupt gehouden worden? Zijn er geen andere evenementen waardoor het niet kan? Wat is het idee? Waar wil ik dit delen zodat medewerkers dit zien? Zijn er versieringen om het leuk te maken? En nog veel meer vragen.

Do

Eind oktober/begin november ging het balletje rollen. Ik heb een briefing gemaakt, een post voor op WP en een lijst met mensen opgesteld bij wie ik moest zijn. Ik heb alles uitgestuurd in en deze tijd met een aantal mensen meetings gehad om voor elkaar te krijgen dat het goed kwam en dat het overal te zien was.

Ik heb geprobeerd zo snel mogelijk de meeste vragen die ik zelf had te beantwoorden. Wat resulteerde in een ja natuurlijk mag het harstikke leuk, midden in de ontvangsthal is er plek, je mag de post in verschillende groepen plaatsen en het gaat mee in de nieuwsbrief. Zelfs een dia op het tv scherm bij alle koffieautomaten mocht gemaakt worden. Verder nog gesproken met iemand van Workplace Management, zodat alles goed geregeld was.

Naar aanleiding van veel vragen en oproepen of het alsjeblieft verlengd kon worden omdat mensen niet meer naar kantoor kwamen, is de RuilSint met een week verlengt. Dit resulteerde in een ruilactie van twee weken voor Sinterklaas (21 november - 2 december).

De overige cadeautjes en spulletjes zijn gedoneerd aan de Voedselbank. 

Check --> Act

Ik heb ontzettend veel mooie en leuke reacties gekregen. Reacties van kindjes achteraf die superblij waren met hun nieuwe cadeautje en van allerlei verschillende collega's die het een super initiatief vonden en graag willen dat het elk jaar terug komt. Dit maakt mij ontzettend blijf en trots. Ook vanuit het team waarin ik stage liep heb ik veel reacties gekregen dat het goed geregeld was en dat ik trots mag zijn dat ik het in mijn eentje voor elkaar heb gekregen!

Als vervolgactie had ik het idee om het ook met kerst te doen. Eigenlijk met dezelfde insteek en om te kijken of er rond die tijd ook animo voor is. Dit werd de Christmas Swap. Dit liep helaas niet zoals verwacht. Mensen zijn erg druk rond het einde van het jaar en waren vooral veel aan het afsluiten en zorgen dat het goed geregeld was voor het nieuwe jaar. 

Actie 3.2

Plan

Voor de tweede actie om mijn leerdoel te behalen om mijn commerciele skills te verbeteren, is het doen van duurzaamheidscursussen gekozen. Ik vind duurzaamheid interessant en ik loop natuurlijk stage op een duurzaamheidsafdeling. Hiervan kan ik veel leren. Om uberhaupt dingen te weten en sneller te weten te komen bij bol.com, is er de mogelijkheid om op Studybol cursussen te volgen. Deze zijn gratis en het zijn er enorm veel.

Het idee voor deze actie is om alle duurzaamheidscursussen te doen (die van toepassing zijn). Het gaat hier om Corporate Social Responsibility (CSR) at bol.com en duurzamer assortiment bji bol.com. Maar ook de microlearnings Dille & Camille: Sustainability and retail, is it possible?, the green quest: Making shopping easy and sustainable, The adventures of stopping food waste | Inspiration Day 2022 (Too Good To Go).

Do

Door naar andermans verhalen te luisteren en dit te implementeren in de denkwijze waarmee ik mijn stage in ben gegaan en mijn werk doe, kan ik de inzichten gebruiken om mijn kennis te vergroten. De duurzaamheidscursussen zijn op basis van hoe het intern bij bol.com er aan toe gaat. Deze informatie kan ik wel in mijn hoofd opslaan en gebruiken.

Ik heb de cursussen en microlearnings gevolgd en afgerond. Niet van allemaal krijg je een certificaat. Van sommige geeft hij gewoon aan dat die afgerond en afgevinkt is. 

Check --> Act

Naar aanleiding van het lezen van de omschrijvingen van de cursussen had ik gedacht dat ik er meer aan zou hebben. Ik denk in combinatie met het werk wat ik nu doe tijdens mijn afstudeerstage in combinatie met de informatie uit de cursussen, dat ik er het meeste aan heb.

Op de donderdag voor Black Friday hebben we met het team bij een inspiratielunch van Milieu Centraal gezeten. Hier was onder andere ook Dille en Kamille aanwezig. Naar aanleiding hiervan hebben we verschillende gesprekken gehad en besloten om een keer per maand een inspiratielunch zelf te organiseren. Er zijn er tot nu toe drie geweest, inclusief die van Milieu Centraal.

Tijdens deze lunches laat een teamlid iets zien van inspiratie, trend, interessant stuk waar bol.com ook een keer naar zou moeten kijken, podcast etc. etc. en vervolgens gaan we met elkaar de discussie aan. Ik heb tijdens deze lunches al veel geleerd over modellen en hoe er binnen bol en binnen ons team wordt gekeken naar bepaalde dingen. In combinatie met de cursussen en de voorbeelden uit de praktijk, vind ik dat ik bij deze actie veel inspiratie en kennis heb opgedaan.

Actie 3.3

Plan

Voor de laatste actie van dit leerdoel heb ik er voor gekozen om webinars/cursussen te volgen in richting van international advertising. Toen ik voor de tweede keer een keuze moest maken voor een minor vanwege corona, was mijn tweede keuze international advertising in Utrecht aan de HU. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om naar het buitenland te gaan en hier marketing te volgen. In mijn achterhoofd heb alleen nog steeds die advertising zitten. Ik vind het toch best wel interessant gebied. Niet alleen omdat ik bijna alle reclames van vroeger nog weet en kan mee praten, maar om het feit dat dit past bij marketing en klantbehoefte. Hier moet uiteindelijk op in worden gespeeld.

Do

Ik heb bij bol.com de mogelijkheid om te kiezen uit honderden cursussen en deze gratis te volgen. De cursus Digital marketing, Online advertising display and video sprak mij daarom meteen aan. Ik heb deze samen met Gewenste communicatie gekeken en gevolgd.

Voor mij gaat het er vooral om, of dit interesses wekt en wat ik hier verder mee kan doen. De link naar video op social media en dus content marketing is snel gemaakt. Dan vind ik het al minder leuk worden. Het stuk wat ik zelf erg interessant vind is hoe een mens daar op reageert. Niet perse hoe groot en in welke vorm je ad wordt gestopt. En of het via CPM gaat of juist niet.

Ik heb tijdens mijn tijd bij bol niet perse en video gemaakt, maar wel dia's gemaakt om te zorgen dat mensen gingen ruilen bij de RuilSint. Deze dia was te zien op de videoschermen bij alle koffiezetapparaten in het pand van bol.com. Om een idee te krijgen hoe groot het daar is, elke verdieping heeft een keukentje en dus een koffiezetapparaat. Bij dit keukentje hangt ook een tv scherm. In de toren waar ik zit zijn 9 verdiepingen. Uit mijn hoofd gezegd zijn er meer dan 5 torens. En dan heb ik het nog niet over de algemene ruimtes gehad. Als je wilt dat mensen dat zien en er iets mee doen, moet je dia pakkend zijn. Datzelfde geld bij een reclame/ad.

Daartegen is er bij de webinar Gewenste communicatie over hoe de klant eigenlijk reclame blokken en zorgen dat ze het niet zien. Het gaat hier om adblockers, het gewoon negeren en dat mensen er voor betalen om zonder reclame dingen te bekijken of beluisteren. Hoe bereik je dan toch deze doelgroep? 

"want opvallen, is communiceren"

Check --> Act

Zoals bij Do is omschreven heb ik onder andere naar aanleiding van de advertising webinar de dia gemaakt voor de RuilSint. Als feedback heb ik terug gekregen dat de kleuren wel donker waren en dus niet erg pakken waren. Verder goede en catchy tekst. Uiteindelijk hebben in dit geval de meeste mensen het gezien via de post die ik had geschreven op Workplace. 

Luca Serrarens - Persoonlijke Website
Alle rechten voorbehouden 2023
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin