Marktbewerkingsplan

24-09-2023

De activatie ofwel het marktbewerkingsplan van de student is ook gemaakt begin jaar 4 van de studie. Deze wordt weer wat aangepast en hier aan zullen formulering van de doelgroep, toegevoegde waarde en acties worden toegevoegd.

Doelgroep

Wat is mijn doelgroep?

Tijdens deze studie zijn er vele mogelijkheden geweest om stage te lopen. Omdat ik persoonlijk nog niet zo goed wist wat ik wilde doen, heb ik met elke stagemogelijkheid gekozen voor een ander soort bedrijf. Groot bedrijf, klein bedrijf, B2B, B2C, complexe opdracht, duidelijk probleem etc.. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het interessantste vindt om in een bedrijf te gaan werken wat een product verkoopt en geen dienst. Verder vind ik communicatie en respect op de werkvloer enorm belangrijk. Dit betekent voor mij dat ik niet in een te klein bedrijf wil werken, omdat ik het gevoel heb er dan snel achter elkaars rug om wordt gepraat. Te groot daarentegen hoeft ook niet goed te zijn. Zolang ik op een afdeling terecht kom waar goed gecommuniceerd word, een goede teambuilding is en er respect is voor iedere werknemer. Verder komt het erop neer dat ik grote bedrijven toch een tikkeltje interessanter vindt. Dit omdat ik eigenlijk vooral erg benieuwd ben naar hoe het daar werkt en hoe het allemaal geregeld wordt. Daarnaast vind ik het interessant en boeiend om te zien met welke onderwerpen ze bezig zijn zoals duurzaamheid.

Naast een leuk bedrijf, is ook belangrijk waar in het bedrijf ik dan zou willen werken. Ik heb meer affiniteit met marketing en het vermarkten van het product. Echter vind ik de content en social media kant interessant, maar niet om elke dag mee te werken. Mijn best case scenario is dat ik kan mee brainstormen over wat er moet gaan gebeuren, maar dit vervolgens aan iemand anders kan doorgeven om uit te werken. ;)

Een interesse hebben in het product of bedrijf waar ik voor wil werken is voor mij een pre. Hierdoor heb ik meer interesse in wat ik doe en heb ik het vanzelf meer naar mijn zin.

Met deze kennis op zak ben ik goed gaan zoeken en vragen in mijn omgeving waar mensen werken of interesse in hebben om te solliciteren. Voor mij kwamen bedrijven zoals IKEA, Oatly, Bol.com, Coolblue en Linda.Magazine hieruit, maar ook kleinere bedrijven zoals Haribo Breda en Leadrs Breda. Ik heb verder nog geen kennis over het werken bij een agency. Dit lijkt mij wel interessant om een keer te proberen.

Samengevat sta ik voor vrij veel open zolang het gaat om een middelgroot bedrijf of een groot bedrijf met een kleinere afdeling op het gebied van marketing die een product verkopen waarin ikzelf geïnteresseerd ben. Verder een bedrijf waar ik mijn creativiteit kwijt kan en kan meehelpen om de producten op een zo goed mogelijke manier te vermarkten en klanten blij te maken. 

Acties

Doormiddel van acties is het de bedoeling om deze doelgroep aan te spreken.

  • Actie 1: LinkedIn

Door goed aanwezig te zijn op LinkedIn kan je gemakkelijk zoeken naar bedrijven. Hier kan je interesse op tonen en kijken of er bedrijven zijn die mij aanspreken. Ook kan er gekeken worden of er bedrijven zijn die iets aanbieden. Door berichten te posten dat je werk zoekt, zijn er genoeg connecties die hierop kunnen reageren of delen. Hierdoor kun je gemakkelijk komen bij een bedrijf waar ik in geïnteresseerd ben.

  • Actie 2: Bedrijven aanschrijven

Door zelf op onderzoek uit te gaan en bedrijven aan te schrijven, laat je zien dat je interesse hebt en niet op je mond gevallen ben. Door zelf aan te geven en te vragen voor een gesprek, is er een grote kans dat je uitgenodigd wordt. Door vele bedrijven aan te schrijven en veel op gesprek te gaan, leer je veel over jezelf en wat je wilt, maar leer je ook welke bedrijven er bij jou passen en welke niet. Daarnaast kan je ook leren waarom een bedrijf jou wel of niet wilt.

  • Actie 3: Gebruik maken van connecties

Ik heb inmiddels een aantal connecties die in het vakgebied werken waar in ik graag zou willen werken. Door deze mensen persoonlijk aan te schrijven, is er een grotere kans dat je ergens snel terecht kan komen. Zij kennen ook weer meerdere personen en zitten soms al langer in dit vak, zo kan je gebruik maken van elkaars connecties.

Logo en Motto

Deze zin heb ik vanaf het moment dat ik deze website heb gemaakt beschreven en voldoet eigenlijk nog steeds aan hoe ik erin sta. Op het moment dat je niet uit je comfortzone gaat, groei je ook niet en zul je altijd in het zelfde 'schuitje' blijven zitten. Door open te staan voor verandering en met mensen ook daarover in gesprek te gaan, leer je ontzettend veel als persoon maar ook in het werkveld.

"You don't grow when you are comfortable"

Toegevoegde waarde

Wat kan ik toevoegen aan een bedrijf? Deze vraag zal je altijd bij je dragen zowel persoonlijk als bijvoorbeeld tijdens het sollicitatieproces. In dit proces wordt daar veel naar gevraagd en zul je zelf moeten aangeven wat je inderdaad kan toevoegen aan het betreffende bedrijf. Want waarom zouden ze jou moeten aannemen?

Mijn toegevoegde waarde en alle andere punten die hierboven al beschreven staan, wil ik vormgeven in een boekje. Ik vind het heel leuk om creatief bezig te zijn en dit ook vorm te geven richting een bepaalde doelgroep. Daarnaast kan ik door middel van dit in een keer aangeven wie ik ben als persoon en wat ik kan en dus ook kan toevoegen.  

Luca Serrarens - Persoonlijke Website
Alle rechten voorbehouden 2023
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin